lørdag den 27. juli 2013

En sund snack :)

 
Choko-kugler
 I dag har jeg været ved at lave noget som jeg aldrig har hverken prøvet eller smagt før.
Det er sunde choko-kugler med dadel.
Jeg er normalt ikke så begejstret for dadler, trods jeg har smagt dem friske fra palmen. Derfor var jeg lidt skeptisk da jeg skulle prøve at lave disse choko-kugler. Men efter at jeg har smagt dem må jeg sige: DE SMAGER VILDT GODT!!
Man kan ikke smage dadlerne, men kun chokolade :)
Her får i opskriften på de herlige sunde snack kugler.
 
 
Choko-kugler:
 
100 g mandler (blendes til mandelmel)
30 g 70% chokolade, finthakket (kan undlades, og i stedet putte mere kakao i)
8-9 udstenede dadler
2 tsk kokosolie (kan udskiftes med 1 spsk. stærk kold kaffe)
1/2 dl kokosmel
1 spsk usødet kakao
 
Hak mandler til det bliver næsten til mel. Hak chokoladen og bland alle ingredienserne i en blender/foodprocessor eller man kan bruge en mini hakker og hakke alle tingene hver for sig (inkl. dadlerne) og derefter mikse det sammen med en håndmikser.
Hvis dejen er for tør kan man komme en ekstra dadel i eller lidt ekstra kokosolie/kaffe.
Så skal der trilles kugler som derefter kan trilles i kokosmel og gemmes i køleskabet :)
 
TIP: Man kan udskifte nogle af mandlerne med knuste hørfrø.
Hvis man gerne vil have lidt smag i ud over kokos og chokolade kan man rive lidt appelsinskral fra en øko appelsin og putte i dejen. Hvis det skal smage lidt af romkugle så kom lidt romessens i. Man kan også komme vanille i hvis man hellere vil det, og sikkert også chili eller lakridspulver? :)
 
Ja det er bare at prøve sig frem :)
 
Mandler hakket til mandelmel og finthakket 70% chokolade
Så er alle ingredienserne blandet og så skal der trilles kugler


Følg bloggen på Facebook


Følg mig på Bloglovin
Follow on Bloglovin



Ingen kommentarer:

Send en kommentar